Česká premiéra dvou krátkých dokumentárních filmů ze současného Tchaj-wanu, oba filmy jsou pouze s anglickými titulky.
Po promítání následuje Q&A s režisérkou Chen-yu Lin
---
Silenced Sunrise: Taiwan's Music vs. the China Factor (Umlčené svítání: Tchajwanská hudba vs. čínský faktor)
Silenced Sunrise: Taiwan’s Music vs. The China Factor je 30minutový dokumentární film, který produkovala a režírovala Chen-Yu Lin za podpory TaiwanPlus. Film, který společně představují TaiwanPlus a Cardiff University, zkoumá, jak se hudba stává hlasem naděje i terčem kontroly v dnešním Tchaj-wanu.
Příběh se soustředí na Island’s Sunrise, protestní hymnu, která vznikla během hnutí Sunflower Movement v roce 2014. Píseň, která byla kdysi symbolem mládí a demokratického odporu, byla později zařazena na černou listinu čínských platforem – její viditelnost byla vymazána a její tvůrci umlčeni.
Prostřednictvím hlasů Fire EX., Bluebird Troubadours a dalších tchajwanských hudebníků se film Silenced Sunrise zabývá tím, co se stane, když se umění setká s politikou. Odhaluje tichý tlak, kterému umělci čelí: když se vyjádření může stát jejich kariérou a mlčení má jinou cenu.
Dokument natočený na Tchaj-wanu kombinuje osobní příběhy, záběry z protestů a živá vystoupení, aby ukázal, jak hudba nese váhu paměti, identity a odporu. Je to silná připomínka toho, proč je tvůrčí svoboda důležitá – a co je v sázce, když je ohrožena.
---
Chasing the China Wind: A Musical Journey
Od roku 2000 se v hudbě „China Wind” (zhongguofeng 中國風) vytvořil nový pocit čínskosti, zatímco tchajwanská popová hvězda Jay Chou zaznamenala kulturní a komerční úspěch v Číně i mimo ni. Tento hudební styl si vyvinul specifický zvuk díky použití prvků tradiční čínské hudby, zatímco texty písní často obsahují chvalozpěvy na tradiční čínské kulturní artefakty nebo úspěchy.
Výzkumnice podnikla šestiměsíční cestu po Tchaj-wanu, Hongkongu, Číně a Velké Británii, aby provedla etnografický výzkum zaměřený na zkoumání vnímání čínskosti v hudbě čínského stylu z pohledu posluchačů. Během této cesty natočila 30minutový dokument s názvem Chasing the China Wind: A Musical Journey (Za čínským větrem: hudební cesta).
Tento film představuje způsob, jakým se publikum zapojuje do čínské hudby, odráží neustálé vyjednávání čínskosti, ke kterému dochází jak při tvorbě, tak při konzumaci hudby, a také to, jak populární hudba pomáhá publiku vytvářet jeho identitu, a tím objevovat a definovat své „já“, zatímco si představuje, že je nebo není Číňanem. Tato přednáška používá natáčení filmu jako případovou studii a tvrdí, že samotná praxe natáčení filmu může být považována za výzkumnou metodu, která obohacuje jak textovou, tak filmovou etnografii. Tato praxe odráží koncept „sdílené antropologie“ Jeana Rouche (2003), který se týká různých fází výzkumu: od terénního výzkumu přes natáčení až po promítání.